PDÖ Senaryo Yazım Kuralları

Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Senaryo Kurulu’nun 30 Temmuz 2008 tarihindeki toplantısında PDÖ Senaryo, Soru, Eğitim yönlendiricisi kaynak el notları ve Öğrenci için kaynak listesinin belli bir standartta oluşturulması konusundaki prensip kararı doğrultusunda aşağıda belirtilen kurallar oluşturulmuştur. Bu kurallar, geçmiş yıllarda yazılan PDÖ senaryolarında görülen içerik-yazım yanlışlıkları ve karşılaşılan sorunlardan elde edilen veriler doğrultusunda hazırlanmıştır.

İÇERİK
1-    Senaryo yazılmadan önce öğrenim hedefleri mutlaka belirlenmiş ve hedefler uygun sayı ve dağılımda olmalıdır.
2-    Senaryo giriş bölümünde yer alan öğrenim hedefleri, önem sırasına göre (Temel öğrenim hedefleri ve bunların alt başlıkları şeklinde) sıralanmalıdır ve bu doğrultuda senaryo şekillendirilmelidir.
3-    Amaçlanan öğrenim hedeflerine ulaşmayı sağlayacak uygun bir olgu seçilmelidir. Olgu seçilirken toplumda sık görülen bir problem olması tercih edilmelidir.
4-    Öğrencinin önceki bilgilerine uygun ve bu bilgilerini kullanabilmesine olanak veren bir senaryo olmalıdır.
5-    Senaryoda kullanılan olgu, temel bilimler ve klinik bilimler arasında entegrasyonu sağlayacak nitelikte olmalıdır
6-    Senaryo konusunun biyolojik, psikolojik ve toplumsal yönleri ile tartışılması sağlanmalıdır.
7-    Senaryo, öğrencinin merak duygusunu sürekli canlı tutacak bir dizgide olmalıdır.
8-    Senaryonun kapak kısmında bir resim olmalı ve merak duygusunu uyandırabilecek, ancak öğrenme hedeflerini doğrudan çağrıştırmayan bir başlık seçilmelidir.
9-    Olay mümkün oldukça gerçekçi olmalıdır. Bu nedenle zaman, mekan, kimlik bilgileri (işi, yaşı, cinsiyeti) açık ve net olmalıdır
10- Yeterli sayıda hipotez kurulabilmesi, kurulan hipotezlerin kanıtlanabilmesi ve çürütülebilmesi için senaryo uygun verilerle donatılmalıdır.
11- Senaryoda sunulan veriler görsel materyallerle (EKG, radyografi, tetkik sonucu v.b.) desteklenmelidir.
12- Senaryo kesin bir sonuca bağlanarak bitirilmelidir.
13- Senaryodaki akış, klinik pratiğe (anamnez, fizik muayene, tetkik, konsültasyon, cerrahi operasyon v.b) uygun olmalıdır.
14- Senaryoda, hastanın başvurduğu veya başvuracağı acil servis, poliklinik v.b. birimlerin başvuru sırası doğru belirlenmelidir.
15- Senaryoda hekim-hasta, hekim-hekim arasındaki etik değerler göz önünde bulundurulmalıdır.
16- Eğitim yönlendiricisi senaryosunda açıklama kutucukları içerisinde yer alan “Öğrencilerin ………. öğrenim hedefine ulaşmaları sağlanmalıdır” ifadesinin olduğu her yerde Eğitim yönlendiricilerinin, öğrencileri bu öğrenim hedeflerine ulaştırmak için hangi soruları sormaları gerektiği ayrıntılı bir şekilde (genelden özele doğru) yazılmalıdır. (Bu soruların oluşturulması tüm PDÖ odalarında standart soruların sorulmasını ve böylece standart yönlendirmelerin yapılmasını kolaylaştıracaktır)
17- Eğitim yönlendiricilerine verilen senaryo notunda hangi öğrenim hedefinin ağırlıklı olarak öğrenilmesi gerektiği; hangilerinin üzerinde az durulması gerektiği belirtilmelidir.
18- Hasta ve/veya hasta yakını ile olan diyaloglarda bu kişilerin anlamayacağı ifadelerden (örneğin, tıp terimleri) kullanımından kaçınılmalı, kullanılan dil gerçek hayatla uyumlu olmalıdır.
19- Toplum ahlakını inciten, argo ifadelerin kullanımından kaçınılmalıdır.
20- Tetkik değerlerinin normal değerleri, birimleri ile birlikte belirtilmelidir.

YAZIM ŞEKLİ
1-    Senaryo, Microsoft Word programı kullanılarak Verdana yazı tipi ve 10 punto ile yazılmalıdır.
2-    Senaryonun eğitim yönlendiricileri için hazırlanan bölümünde öğrenim hedefleri kalın yazı stili ile yazılmalıdır.
3-    Öğrenim hedeflerine ulaşmayı sağlayacak yönlendirici sorular italik olarak yazılmalıdır.
4-    Senaryoda belirtilen kısaltmalar, yazılmadan önce bu kısaltmaların hangi ifadeyi tanımladığı açıklanmalıdır.
5-    Senaryoda yer alan doktor, hasta, hasta yakını v.b. kişiler tarafından söylenen ifadeler “tırnak işareti” içerisinde belirtilmelidir.
6-    Senaryonun yazımında Türk Dil Kurumunun Web sitesinde bulunan imla kılavuzundan yararlanılmalıdır.
(http://www.tdk.gov.tr/TR/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EF9DAC10DE3DF29AC6)

SINAV SORULARI
1-    Sınav sorularının dağılımı, senaryoda amaçlanan öğrenim hedeflerinin ağırlığına ve önem sırasına uygun sayıda olmalıdır.
2-    Senaryonun öğrenim hedefi kapsamına girmeyen sorular sorulmamalıdır.
3-    Soru kökleri açık, anlaşılır ifadeler içermelidir.
4-    Olumsuz soru köklerinin (örn. hangisi değildir, hangisi yanlıştır v.b.) altı çizilmelidir.
5-    CORE sınavı olarak hazırlanan istasyonların öğrenim hedefleri ile uyumlu şekilde hazırlanmalıdır.
6-    Tetkik değerlerinin normal değerleri, birimleri ile birlikte belirtilmelidir.

KAYNAKLAR
1-    Eğitim yönlendiricileri için hazırlanan el notları mümkün olduğu kadar kısa notlar şeklinde olmalıdır. Bir kitabın geniş bir bölümünün fotokopisi el notu olarak değerlendirilmemelidir
2-    Öğrenciye önerilecek olan kaynaklar listesinin hazırlanması sırasında ilgili listede öğrencilerin kolay ulaşabileceği kaynaklar önerilmelidir

TAKVİM
1- PDÖ modülü başlamadan iki ay önce tüm bu hazırlıklar bitirilerek senaryo kuruluna
(senaryo, sınav soruları (çoktan seçmeli ve CORE sınavı), eğitim yönlendiricisi
kaynak el notları, öğrenci kaynak listesi) teslim edilmelidir.

Eklenme tarihi :3.11.2022 12:05:57
Son güncelleme : 3.11.2022 12:05:57