Tıbbi Mikrobiyoloji Amaç ve Hedefler

Anabilim dalının felsefesi, amaç ve hedefleri,

Bölümün Amacı: Tıbbi Mikrobiyoloji bir klinik laboratuvar branşı olup, infeksiyon hastalıklarına neden olan mikroorganizmaların tanısı ile ilgilidir. Günümüzde bilinen mikroorganizmalara ilaveten yeni tanımlanan ve epidemilere neden olan bakteri ve viruslar, dirençli soylarla  gelişen  hastane infeksiyon etkenleri, immün kompromize hastalarda görülen infeksiyonlardaki bakteriyel, fungal, viral etkenler, çoklu ilaç dirençli Mycobacterium tuberculosis’ in neden olduğu infeksiyonlar Tıbbi Mikrobiyoloji’nin çok geniş bir kapsama ve dinamik bir sürece sahip olduğunu göstermektedir. Anabilim dalımızın genel amacı; öğrenci, araştırma görevlisi ve akademik kariyer eğitimi alan elemanlara güncel mikrobiyolojinin teorik bilgilerini vermek ve tanı ile ilgili pratik uygulamaları öğretmektir. Ayrıca Tıbbi Mikrobiyoloji hizmetlerinin kalitesini en üst düzeye çıkarmak, mikrobiyoloji konularında fakültemiz diğer birimlerine danışmanlık ve  işbirliği yapmaktır. Anabilim dalımız bir yandan mezuniyet öncesi ve sonrası eğitim faaliyetlerini sürdürürken, diğer yandan üniversite hastanesi , merkez laboratuvarı içinde rutin mikrobiyoloji laboratuvar hizmetlerini sağlamak ve bilimsel araştırmalar yapmakla yükümlüdür.  Bu nedenlerle Anabilim dalımızın bu alanlara yönelik amaçları bulunmaktadır:

Anabilim Dalımızın amaçları,

1) Tıp öğrencilerinin eğitimi ; Tıp fakültesi öğrencilerine genel mikrobiyoloji, bakteriyoloji,  mikoloji, viroloji, parazitoloji ve temel immünoloji konularını içeren teorik   dersler verilmekte ve öğrencilere pratik uygulamalar ile mikroorganizmalar tanıtılarak, infeksiyon hastalıklarının tanısında kullanılan testler  ile ilgili bilgi ve beceri kazanmaları sağlanmaktadır. Bu bilgileri birinci basamak sağlık hizmetlerini yürütürken kullanmaları amaçlanmaktadır. Öğrencilerin özellikle şu konularda bilgi, beceri, tutum ve davranış geliştirmesi beklenmektedir:

a)     Temel immünoloji (infeksiyonlara karşı konak savunma mekanizmaları, antijen, antikor, primer ve sekonder immün yanıt gelişimi, aşılama) konularında bilgi sahibi olmalıdırlar.

b)    Genel mikrobiyoloji kapsamında mikroorganizmaların yapıları, metabolizmaları, üreme özellikleri, genetiği,  mikrobiyal patogenez ve kemoterapötikler ve antibiyotikler, dezenfeksiyon ve sterilizasyon hakkında bilgi sahibi olmalıdırlar.

c)     Klinik açıdan önemli bakteri, mantar, parazit ve virusları ve neden oldukları infeksiyonları bilmelidirler.

d)     Bir infeksiyon şüphesinde; laboratuvardan test isteme, uygun örnek alma ve laboratuvara transport koşullarını bilmelidirler.

e)     Yenidoğan, çocuklar, hamileler, yaşlılar, immünyetmezlikliler gibi özel hasta gruplarında sık karşılaşılan infeksiyonları ve tanıda istenecek testleri bilmelidirler.

f)     Toplumda sık karşılaşılan (ishal, pnömoni gibi) ve ileride risk olacak (AIDS, Kuş Gribi, Kırım Kongo kene humması, çoklu dirençli tüberküloz gibi) hastalıkları ve mikroorganizmaları bilmeli ve ona göre hastanın tanı ve tedavisini planlayabilmelidirler.

g)     Mikrobiyoloji tetkik sonuçlarını yorumlamasını bilmelidirler.

2) Araştırma görevlilerinin mezuniyet sonrası eğitimleri; Araştırma görevlilerine  Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti’nin uzmanlık eğitimi için hazırladığı program çerçevesinde; gerekli tüm çalışmaları yaptırarak, Tıbbi Mikrobiyoloji Uzmanı olduklarında görev alacakları akademik merkezler, Devlet-SSK hastaneleri, Halk Sağlığı laboratuvarları ya da farklı kuruluşların bünyesinde bulunan bir Klinik Mikrobiyoloji Laboratuvarı’nda uygulama yapabilme ve bu laboratuvarı yönetebilmeleri için gereken  sorumluluk ve beceriyi kazandırmak amaçlanmaktatır. Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı olarak, mezuniyet sonrası verdiğimiz eğitim; bakteriyoloji, antimikrobiyal duyarlılık testleri, mikoloji, mikobakteriyoloji, viroloji, parazitoloji, serolojik tanı yöntemleri, moleküler mikrobiyoloji,  infeksiyon hastalıklarının temelleri ve patogenezi, halk sağlığı mikrobiyolojisi, hastane infeksiyonlarının kontrolü, salgın mikrobiyolojisi, laboratuvar etiği, laboratuvar yönetimi, laboratuvar güvenliği, kan bankacılığı, araştırma planlama,proje teknik şartname hazırlama yöntemlerini içermektedir.

3) Akdeniz Üniversitesi Hastanesi Merkez Laboratuvarı’nda hasta hizmetleri; Mikrobiyolojik (bakteriyolojik, fungal, parazitolojik ve virolojik) testlerin tümü Anabilim dalımız öğretim üyelerinin sorumluluğunda yapılmaktadır. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı en son teknoloji ile donatılmış laboratuvarlarda genç ve dinamik öğretim üyeleri, uzman ve asistan kadrolarıyla mikrobiyolojik tanı ve danışmanlık hizmetleri vermektedir.

Bölümün felsefesi: Bir klinik laboratuvar branşı olan Anabilim dalımızın felsefesi; ileride hekim olacak tıp fakültesi öğrencilerine tanı-tedavi sürecinde klinik mikrobiyoloji laboratuvarının yerini ve önemini, onlara verdiğimiz bilgilerle mikrobiyoloji laboratuvarlarından maksimum düzeyde faydalanmayı öğretmek; istemi yapılan testleri en doğru şekilde, en kısa zamanda çalışarak, sonuçları en anlaşılır şekilde klinisyene ulaştırmaktır.

Anabilim dalımız öğretim üyeleri; klinik bulgulara uygun olarak istenmesi gereken testler, çıkan sonuçlara göre gerektiğinde ilave testler istenmesi, sonuçların yorumlanması konularında da danışmanlık hizmeti vermektedirler. Anabilim dalımızda uzmanlık eğitimi yapmakta olan asistanlar da eğitimleri sonunda aynı bilgi ve beceriye sahip olmaktadırlar.

Anabilim dalımızın dahil olduğu komite ve stajlari sonunda; verdiğimiz eğitimin kalitesi öğrenciler tarafından yapılan geri bildirimlerle de değerlendirilmektedir. Uzman olan araştırma görevlilerimizden profesyonel yaşamları sürecinde geri bildirim alarak uygulamakta olduğumuz eğitimi gerektikçe yeniden düzenlemekteyiz. Anabilim dalımız öğretim üyelerinin sorumluluğunda yönetilmekte olan Akdeniz Üniversitesi Hastanesi Merkez Laboratuvarı;  tüm hastane ile birlikte ISO 9001:2000 kalite belgesini almıştır.

Öğretim Üyesi Gelişimi

Anabilim dalımızdaki tüm öğretim üyeleri “Eğiticilerin Eğitimi”  ve “Ölçme ve Değerlendirme,” kurslarına katılmış olup sertifikalarını almışlardır. Altı öğretim üyesinden ikisi ve bir uzman Probleme Dayalı Öğrenim (PDÖ) çalışmalarına katılmış ve şu an aktif olarak PDÖ çalışmalarında yer almaktadırlar.

Anabilim dalımızda Yardımcı Doçent kadrosundaki öğretim üyelerinin aktiviteleri Anabilim Dalı başkanı tarafından denetlenmekte ve iki yılda bir aktivite raporları değerlendirilerek sözleşmeleri uzatılmaktadır. Yard. Doc. lerin tıp öğrencilerinin ve uzmanlık öğrencilerinin eğitim faaliyetlerine katılmaları katkıda bulunmaları ve bilimsel çalışma yapmaları gerekmektedir.

Anabilim dalımızda her öğretim üyesi yıl içinde yapmayı planladığı ve yapmış olduğu aktiviteleri bildirir. Kendilerini geliştirmek konusunda gerek fakülte bünyesinde, gerekse diğer üniversitelerde açılmış olan kurs ve seminerlere katılırlar. Üniversitedeki araştırma laboratuvarı ve deney hayvanları laboratuvarından yararlanılması konusunda bilgilendirilmektedirler.  Bölümde devam etmekte olan araştırmalara katılabilirler. Bölümde yapılan bilimsel toplantılara katılırlar. Bir genç öğretim üyesinin akademik ortamda çalışabilmesi ve başarılı olabilmesi için bölüm olarak kendilerine her türlü yardım yapılmakta ve gerekli eğitimler verilmektedir. Yurt dışında konuları ile ilgili diğer araştırmacılarla iletişim kurmaları ve onlarla birlikte çalışmaları teşvik edilmektedir. Tüm öğretim üyeleri yurt dışında araştırma yapmak, bilgi ve becerilerini geliştirmek üzere kısa ya da uzun süreli görevlendirilebileceklerini bilmektedirler. Bugüne kadar; bir öğretim üyemiz A.B.D. Cleveland Klinik Araştırma Bölümü ve İngiltere Dundee Ninewell Tıp Fakültesi’nde klinik mikrobiyoloji, Osaka Viroloji Enstitüsü’nde viroloji konularında; bir öğretim üyemiz Fransa’da Paris Antoine Beclere Hastanesi ve Paris Bicetre Hastanesi Mikrobiyoloji laboratuvarlarında hücre kültürleri, plazmid analizi ve PFGE konularında; bir öğretim üyemiz ise Fransa’da Paris Antoine Beclere Hastanesi Mikrobiyoloji laboratuvarında hücre kültürleri konusunda eğitim almışlardır.

Tıp Eğitimi Anabilim Dalı tarafından, çoğunlukla her komitenin ya da stajın sonunda sınavın hemen ardından öğrencilerin bölümdeki öğretim üyeleri ve aldıkları eğitimi değerlendirdikleri bir anket yapılmaktadır. Her bir öğretim üyesi için yapılan değerlendirme kendilerine geri bildirim olarak bildirilmektedir. Öğrencilerin gerek öğretim üyeleri gerekse bölümün verdiği eğitim konusunda yaptıkları değerlendirmeler Anabilim dalımız akademik kurulunda da tartışılmakta ve değerlendirilmektedir. Bu faaliyetlerin öğretim üyesinin kendisini geliştirmesinde, eğitimin iyileştirilmesinde yararlı olduğu düşünülmektedir.

Hedefler:

Hastane infeksiyonu salgınlarının ve direnç özelliklerinin moleküler yöntemlerle epidemiyolojik analizinin yapılması; viruslarla, bazı hücre içi bakterilerin tanısına yönelik olarak hücre kültürü laboratuvarının oluşturulması ve mikoloji, parazitoloji, immünoloji laboratuvarlarının geliştirilmesi öncelikli hedeflerimiz arasındadır.

Eklenme tarihi :17.11.2022 11:25:39
Son güncelleme : 17.11.2022 11:25:39